တောင်ပေါ်ဒေသနေ တောင်ရိုးတိုင်းရင်းသားတွေရဲ့ဘ၀ ဘယ်တော့တိုးတက်လာမလဲ

တောင်ပေါ်ဒေသနေ တောင်ရိုးတိုင်းရင်းသားတွေရဲ့ဘ၀ ဘယ်တော့တိုးတက်လာမလဲ
ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕နယ္ က်ားတြန္ေတာင္ေပၚေက်းရြာတြင္ ျပဳလုပ္ေသာ ၁၁ ႀကိမ္ေျမာက္ ေတာင္႐ိုးအမ်ဳိသားေန႔အခမ္းအနားတြင္ ေတာင္႐ိုးတုိင္းရင္းသားမ်ားကို ေတြ႕ရစဥ္
ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕နယ္ က်ားတြန္ေတာင္ေပၚေက်းရြာတြင္ ျပဳလုပ္ေသာ ၁၁ ႀကိမ္ေျမာက္ ေတာင္႐ိုးအမ်ဳိသားေန႔အခမ္းအနားတြင္ ေတာင္႐ိုးတုိင္းရင္းသားမ်ားကို ေတြ႕ရစဥ္
Published 14 February 2021
စည်သာ (တောင်ကြီး)

ရွမ္းျပည္နယ္ တစ္ျပည္နယ္လံုးမွာ မွီတင္းေနထုိင္ၾကတဲ့ ၃၃ မ်ဳိး ေက်ာ္ေသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစု အားလံုးထဲမွာ လူနည္းစုတုိင္းရင္းသားမ်ားနဲ႔ ေတာင္ေပၚေဒသေန တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ား၏ ဘ၀မ်ားဟာ လိုအပ္ခ်က္ အင္မတန္မ်ားျပားေနတာ အားလံုးသိၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ထုိ႔ျပင္ ေပ်ာက္ကြယ္မယ့္အေရးနဲ႔ ႀကံဳေတြ႕ေနရတဲ့ လူနည္းစုတုိင္းရင္းသားေတြလည္း ရွိေနသလို လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး အခက္အခဲေၾကာင့္ ဘ၀ဖံြ႕ၿဖဳိးတုိးတက္မႈ ေနာက္က်က်န္ေနခဲ့တဲ့ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုေတြဟာလည္း ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပုိင္း၊ ေျမာက္ပုိင္းနဲ႔ အေရွ႕ပုိင္းတုိ႔မွာ အင္မတန္မွမ်ားျပားစြာ တည္ရွိေနထုိင္ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။

ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပုိင္းမွာ လူနည္းစုတုိင္းရင္းသားလို႔မေခၚဆုိႏုိင္ေပမဲ့ ဖံြ႕ၿဖဳိးမႈေနာက္က်ၿပီး က်န္ေနခဲ့တဲ့လူမ်ဳိးနဲ႔ မ်ဳိးႏြယ္စုေတြထဲမွာ ေတာင္႐ုိးတိုင္းရင္းသားမ်ားလည္းအပါအ၀င္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေတာင္႐ုိးတုိင္းရင္းသားမ်ားဟာ ေျမျပန္႔မွာလည္း ေနထုိင္ၾကတာရွိၿပီး အမ်ားစုမွာေတာင္ေပၚေဒသမ်ားတြင္ ေနထုိင္ၾကျခင္းျဖစ္ကာ လုိအပ္ခ်က္မ်ားစြာ ရွိေနပါတယ္။

႐ိုးရာလက္မႈလုပ္ငန္းမွ စက္မႈလုပ္ငန္းကို ဘယ္ေတာ့ေျပာင္းလဲမလဲ

ေတာင္ေပၚေဒသမွာ အမ်ားစုေနထုိင္ၾကတဲ့ ေတာင္႐ုိးတုိင္းရင္းသားေတြရဲ႕ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြကို ၾကည့္လိုက္မယ္ဆုိရင္ ႐ုိးရာဓေလ့အရ စုိက္ပ်ဳိးေရးနဲ႔ ႐ုိးရာလက္မႈလုပ္ငန္းေတြေလာက္ပဲရွိၿပီး စုိက္ပ်ဳိးေရးမွာလည္း လက္ဖက္၊ ေတာင္ယာစပါးနဲ႔ ေျပာင္းတုိ႔ကုိသာ မိ႐ုိးဖလာ စုိက္ပ်ဳိးၾကလုိ႔ ၀မ္းစာဖူလံုမႈကိုေတာင္ အႏုိင္ႏုိင္႐ုန္းကန္ရွာေဖြစားေသာက္ၾကရပါတယ္။ ဒါ့ျပင္ ႐ုိးရာလက္မႈလုပ္ငန္းေတြမွာဆုိရင္ ေရွး႐ုိးရာပစၥည္းကိရိယာေတြနဲ႔ လုပ္ကိုင္လာၾကတဲ့အတြက္ လုပ္ငန္းတြင္က်ယ္မႈနဲ႔ ေစ်းကြက္၀င္မႈ အားနည္းေနတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီလို ႐ုိးရာလက္မႈလုပ္ငန္းေတြကို ေခတ္မီစက္မႈလုပ္ငန္းေတြနဲ႔ ႐ုိးရာနည္းစနစ္ေပါင္းစပ္လိုက္မယ္ဆုိရင္ ႏုိင္ငံတကာေစ်းကြက္ရင္ေပါင္ တန္းႏုိင္တဲ့ ကုန္ပစၥည္းေတြကို ထုတ္လုပ္လာႏုိင္မွာ မလြဲမေသြပါပဲ။

ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕နယ္၊ က်ားတြန္ နဲ႔ လက္ေမာင္းေကြးေတာင္ေပၚေဒသမွာ ေနထုိင္ၾကတဲ့ ေတာင္႐ုိးဓေလ့႐ုိးရာ လက္မႈလုပ္ငန္းမ်ား လွ်ပ္စစ္မီး၊ ေစ်းကြက္ႏွင့္ စက္ပစၥည္းကိရိယာ လိုအပ္ခ်က္မ်ားရွိေနေၾကာင္း လက္မႈပညာရွင္မ်ားက ေျပာၾကားပါတယ္။

ထူးျခားလွတဲ့ ေတာင္႐ိုးေဒသ က်ားတြန္ရြာကေလး

ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕နယ္ရိွ က်ားတြန္ေက်းရြာ ထူးျခားခ်က္မွာ ျမန္မာ့႐ုိးရာပန္း ၁၀ မ်ိဳးမွာ ငါးမ်ဳိးခန္႔လုပ္ကုိင္ၾကျခင္းျဖစ္ၿပီး ႐ုိးရာလက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားအျဖစ္ ေၾကးသြန္းနဲ႔ ေငြထည္လုပ္ငန္း၊ သစ္ထြင္းပန္းပု လုပ္ငန္း၊ အုိးစည္ထြင္းလုပ္ငန္း၊ ၀ါးလက္မႈပစၥည္းလုပ္ငန္း၊ ႐ုိးရာရက္ကန္းလုပ္ငန္းမ်ားနဲ႔ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ ပန္းရန္ စတဲ့ လက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားကို မိ႐ိုးဖလာအျဖစ္ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္မွ လုပ္ကုိင္ေဆာင္ရြက္လာျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါတယ္။

က်ားတြန္ေက်းရြာမွာ ေၾကးသြန္းလုပ္ငန္းလုပ္ကုိင္သူ ဦးဖုိးေငြ၏ ေျပာၾကားခ်က္အရ ေၾကးသြန္းလုပ္ငန္းဟာ ေရွးေခတ္က ဟသၤာအေလးကို အသံုးျပဳခဲ့ၾကေသာ္လည္း ေရွးေဟာင္းပစၥည္းဟုဆိုကာ အ၀ယ္လိုက္ျခင္းေၾကာင့္ ဟသၤာအေလးမ်ား ကုန္သေလာက္ျဖစ္ခဲ့ရၿပီး ပစၥည္းျပတ္သျဖင့္ က်ားတြန္ေက်းရြာမွ အဘုိးႀကီးကို ေမးျမန္းၾကည့္ရာ ဟသၤာအေလးကိုလုပ္၍ ရပါေၾကာင္း၊ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္ေက်ာ္မွ စတင္၍ ေၾကးသြန္းလုပ္ငန္းကို လုပ္ကုိင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး လုပ္ကုိင္သူ ၁၅ ဦးခန္႔ရွိကာ ေၾကးသြန္းပစၥည္း ေစ်းကြက္အခက္အခဲရွိၿပီး တစ္ရက္လွ်င္ ရွစ္ေထာင္က်ပ္ခန္႔သာ ရရွိေၾကာင္း၊ ထမင္းစားလက္မွတ္သာ ရရွိေၾကာင္း၊ စီးပြားမျဖစ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ေစ်းကြက္လမ္းညႊန္ႏုိင္လွ်င္ ပုိေကာင္းေၾကာင္း ေၾကးသြန္းပညာရွင္ ဦးဖုိးေငြက ေျပာပါတယ္။

က်ားတြန္ေက်းရြာမွာ ေတာင္႐ိုးတုိင္းရင္းသား ႐ုိးရာလက္မႈလုပ္ငန္းတစ္ခုျဖစ္ေသာ သစ္ထြင္းပန္းပုလုပ္ငန္းက ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးပါး ျဖစ္လာသျဖင့္ ေနာက္ပုိင္းႏွစ္မ်ားတြင္ လုပ္ကုိင္လာၾကျခင္းျဖစ္ၿပီး ဘုိးစဥ္ေဘာင္ဆက္က်န္ရစ္ခဲ့ေသာ ႐ိုးရာအေမြအႏွစ္ သစ္သားအ႐ုပ္မ်ားကုိ သုေတသီမ်ားက လုိက္လံစုေဆာင္းလာၾကသျဖင့္ ေစ်းကြက္တစ္ခုျဖစ္လာကာ ေရွးေဟာင္းသစ္သားပန္းပု႐ုပ္စံုမ်ားကုိ ျပန္လည္လုပ္ကုိင္လာၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အဓိကအားျဖင့္ ဟိုတယ္လုပ္ငန္းရွင္မ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားသာ ၀ယ္လက္ရွိေၾကာင္း၊ အင္းေလးေဒသမွာ လုပ္ကုိင္သူမ်ားလည္းရွိၿပီး လက္ရာပုိင္းတြင္ က်ားတြန္ေဒသထြက္ သစ္သားပန္းပု႐ုပ္စံုမ်ားက ေရွးေဟာင္းလက္ရာပုိတူသျဖင့္ လူႀကဳိက္မ်ားေၾကာင္း၊ လုပ္ငန္းသံုးပစၥည္းကိရိယာမ်ားလည္း လိုအပ္ပါေၾကာင္း၊ လက္မႈလုပ္ငန္းပညာရွင္ ၁၅ ဦးခန္႔ လုပ္ကုိင္ၾကပါေၾကာင္း လက္သမားဆရာ လက္မႈပန္းပုပညာရွင္ဘိုး႐ံုက ေျပာပါတယ္။

က်ားတြန္ရြာတြင္ ႐ုိးရာရက္ကန္းလုပ္ငန္းအျဖစ္ လြယ္အိတ္နဲ႔ ေခါင္းေပါင္းတဘက္မ်ား ရက္လုပ္ျခင္းလုပ္ငန္းကို ဘုိးဘြားစဥ္ဆက္ လုပ္ကုိင္လာၾကၿပီး တစ္ပုိင္တစ္ႏုိင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္၍ လြယ္အိတ္ကို အင္းေလးပုိ႔ေရာင္းေၾကာင္း၊ တျခားလုပ္ငန္းမရွိဘဲ လြယ္အိတ္တစ္မ်ဳိးတည္း လုပ္ကုိင္ေၾကာင္း၊ စားေသာက္ရံုသာရပါေၾကာင္း၊ ရြာတြင္သံုးဦးသာ လုပ္ကုိင္သူရွိသည္ဟု မနန္းေက်ာ့က ေျပာပါတယ္။

က်ားတြန္ေက်းရြာမွာ အိမ္ေျခေပါင္း ၆၅၀ ခန္႔ရွိၿပီး လူဦးေရ ၃၂၀၀ ၀န္းက်င္ရွိေသာ္လည္း ေသာက္သံုးေရရွားပါးျခင္းနဲ႔ က်န္းမာေရးလိုအပ္ခ်က္ရွိကာ ယခင္ႏွစ္ ၂၀၁၉ ခုႏွစ္ ေမလေႏွာင္းပုိင္းမွာ ေသြးလြန္တုပ္ေကြးေရာဂါေၾကာင့္ လူ ၅၀ ေက်ာ္ ဖ်ားနာျခင္းျဖစ္ပြားခဲ့သျဖင့္ ေညာင္ေရႊျပည္သူ႔ေဆး႐ံုႀကီးတြင္ လူ ၃၀ ခန္႔ တက္ေရာက္ကုသခဲ့ရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။ ထုိသုိ႔ ဖ်ားနာမႈျဖစ္ပြားရျခင္းသည္ ေရရွားပါးျခင္း၊ မိုးေရေလွာင္ကန္တုိ႔ကုိသာ အသံုးျပဳရျခင္း၊ ေရမသန္႔ရွင္းျခင္း၊ ေသာက္သံုးေရအတြင္း ခုိေခ်းမ်ား ပါ၀င္ေနျခင္း၊ ျခင္မ်ားေၾကာင့္ ေရာဂါျဖစ္ပြားခဲ့ရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေက်းေပါခံုေက်းရြာအုပ္စု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး ဦးေအာင္ဆန္းက ေျပာပါတယ္။

လက္ေမာင္းေကြး ေတာင္ေပၚေဒသ ေတာင္႐ိုးတုိင္းရင္းသားမ်ား၏ ႐ုိးရာ၀ါးလက္မႈလုပ္ငန္းကို ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ေနာက္ပုိင္းတြင္ စတင္လုပ္ကုိင္လာၾကျခင္းျဖစ္ၿပီး ၀ါးလက္မႈအတတ္ပညာမ်ားျပန္႔ပြားေစရန္ သင္တန္းမ်ားေပးျခင္း၊ ေန႔စား၀င္ေရာက္လုပ္ကုိင္ေစျခင္းတုိ႔ျဖင့္ လက္မႈပညာသင္ၾကားေပးျခင္းရွိေၾကာင္း၊ လက္ေမာင္းေကြးေတာင္ေပၚေဒသတြင္ ၀ါးလက္မႈလုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္သူ မ်ားလာေၾကာင္း သိရပါတယ္။ လက္ေမာင္းေကြး ေတာင္ေပၚေဒသမွာ ေရရွားပါးျခင္းႏွစ္စဥ္ႀကံဳေတြ႕ရေလ့ရွိၿပီး လွ်ပ္စစ္မီးမရရွိသျဖင့္ ၀ါးလက္မႈလုပ္ငန္းတြင္ စက္ပစၥည္းမ်ားျဖင့္ အစားထုိးသံုးစြဲႏုိင္ရန္ အခက္အခဲမ်ား ႀကံဳေတြ႕ေနရပါေၾကာင္း၊ ေအာ္ဒါမွာထားသည္ကို အခ်ိန္မီမပုိ႔ႏုိင္ျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ လွ်ပ္စစ္မီး၊ ေမာ္တာတုိ႔ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္လွ်င္ အဆင္ေျပမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အုိးစည္တစ္လံုးထြင္းလွ်င္ လက္ႏွင့္ထြင္းေနရၿပီး စက္ျဖင့္လုပ္ကုိင္လွ်င္ ပိုမိုလ်င္ျမန္ႏုိင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ရြာတြင္၀ါးလက္မႈလုပ္ကုိင္သူ ၁၅ ဦးခန္႔ရွိၿပီး လူသံုးကုန္ ၀ါးလက္မႈပစၥည္းအမ်ဳိးအစားေပါင္း ၆၀ ခန္႔ ထုတ္လုပ္ၿပီး ေစ်းကြက္ထုိးေဖာက္ႏုိင္ရန္ အခက္အခဲမ်ားလည္း ရွိပါေၾကာင္း၊ ကမၻာ့ေစ်းကြက္အထိ လူသိမ်ားလာေစရန္အတြက္ ၀ါးလက္မႈလုပ္ငန္းကို တြင္က်ယ္ေစလိုပါေၾကာင္း ေတာင္ေပၚေဒသ လက္ေမာင္းေကြးေက်းရြာေန ၀ါးလက္မႈလုပ္ငန္းႏွင့္ အုိးစည္လုပ္ငန္းလုပ္ကုိင္သူ ဖုိးစံမင္းက ေျပာပါတယ္။

အခြင့္အေရးဆံုး႐ံႈးေနတဲ့ ေတာင္႐ုိး

ေတာင္႐ိုးတုိင္းရင္းသား စာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအသင္းကေန လက္ရွိေကာက္ခံထားတဲ့ စာရင္းမ်ားအရ ေတာင္႐ုိးလူမ်ဳိး တစ္သိန္းခဲြ (၁၅၀ ၀၀၀) ေက်ာ္ၿပီလို႔ သိရေပမဲ့ ႏုိင္ငံေတာ္ကေန တရား၀င္စာရင္း ၄၇၀၀၀ သာ ရွိေသးတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ေတာင္႐ုိးတုိင္းရင္းသားမ်ား၏ ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာမ်ားကို တစ္နယ္ႏွင့္တစ္နယ္သိရွိႏုိင္ေစရန္ ရည္ရြယ္ၿပီး ေတာင္႐ိုးအမ်ဳိးသားေန႔ကို ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း က်င္းပေလ့ရွိၿပီး ပင္ေလာင္းၿမိဳ႕နယ္၊ ဆည္ေခါင္းေက်းရြာတြင္ ေလးႀကိမ္၊ ကေလာၿမိဳ႕နယ္ ေဘာ္နင္းေက်းရြာတြင္ ႏွစ္ႀကိမ္၊ ပင္ေလာင္းၿမိဳ႕နယ္ ေနာင္မူေက်းရြာတြင္ ႏွစ္ႀကိမ္၊ ပင္းတယၿမိဳ႕နယ္ က်ားကုန္းေက်းရြာတြင္ ႏွစ္ႀကိမ္က်င္းပခဲ့ၿပီး ၁၁ ႀကိမ္ေျမာက္ကို ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕နယ္ က်ားတြန္ေက်းရြာမွာ ႏွစ္ႀကိမ္ဆက္တုိက္ ျပဳလုပ္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါတယ္။

“ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ ႏုိင္ငံလူဦးေရရဲ႕ သုည ဒသမ တစ္ရာခုိင္ႏႈန္း ျပည့္မီမွ တုိင္းရင္းသားေရးရာ ၀န္ႀကီးတစ္ပါး ျပည္နယ္မွာရရွိမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေတာင္႐ိုးလူမ်ဳိးေတြက ႏုိင္ငံလူဦးေရရဲ႕ သုည ဒသမ တစ္ရာခုိင္ႏႈန္းျပည့္ဖုိ႔ကို နည္းနည္းေလးပဲလိုတယ္။ ႏွစ္ေထာင္သံုးေထာင္ေလာက္ပဲ လိုတယ္။ အရင္ကတည္းက စုစည္းမႈမရွိေတာ့ မွတ္ပံုတင္မရွိတာနဲ႔ ေနာက္တုိးေမြးစာရင္း မေကာက္ႏုိင္တာနဲ႔ ေလ်ာ့ေလ်ာ့ေနတာျဖစ္ပါတယ္။ အမွန္တကယ္ ေကာက္လိုက္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ႏုိင္ငံလူဦးေရရဲ႕ သုည ဒသမ တစ္ရာခုိင္ႏႈန္း ေက်ာ္လြန္ေနၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဒီအခြင့္အေရးဟာ ေတာင္႐ိုးတုိင္းရင္းသားမ်ား ရသင့္တဲ့ အခြင့္အေရးလို႔ပဲ ယူဆပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ေကာက္လိုက္တဲ့ လူဦးေရစာရင္း မထုတ္ျပန္ေတာ့ ႐ႈံးမလိုလိုျဖစ္ေနေတာ့ လႊတ္ေတာ္ထဲကိုေရာက္ဖုိ႔ ပါတီတစ္ခုခုေပ့ါ။ ေတာင္႐ုိးပါတီေထာင္လိုက္ၿပီး ေရြးေကာက္ပဲြ၀င္မွပဲရေတာ့မယ့္ အေနအထားကို ျဖစ္ေနလို႔ အဲဒီခ်ိန္က တုိင္ပင္ေဆြးေႏြးတာ၊ ခုခ်ိန္မွာ ေတာင္႐ုိးလူဦးေရျပည့္မယ့္ အေနအထားျဖစ္လာေတာ့ အလိုအေလွ်ာက္ ေရာက္သြားမယ့္ အေနအထားေတာ့ ရွိေနပါၿပီ”ဟု ေတာင္႐ုိးစာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအသင္း (ဗဟုိ) ဥကၠ႒ ဦးေသာင္းေရႊက ေျပာၾကားပါတယ္။

ေရွးက်ေသာ လူမ်ဳိးႀကီး (ေတာင္႐ိုး)

ေတာင္႐ိုးတုိင္းရင္းသားမ်ားဟာ အင္မတန္မွ ေရွးက်ေသာတုိင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စု လူမ်ဳိးႀကီးတစ္မ်ဳိးျဖစ္ေၾကာင္း အေထာက္အထားမ်ားအရ သိရပါတယ္။ ေတာင္႐ုိးမ်ဳိးႏြယ္စု တုိင္းရင္းသားမ်ားဟာ သမုိင္းသုေတသီတုိ႔အဆုိအရ ေရွးျမန္မာအႏြယ္ (Proto Burmese) မ်ားကဲ့သုိ႔ပင္ တိဘက္ျမန္မာအုပ္စု အပါအ၀င္ျဖစ္ေၾကာင္းနဲ႔ ရခုိင္၊ ျမန္မာ၊ ဓႏု၊ ေတာင္႐ိုး၊ အင္းသား အစရွိတဲ့ လူမ်ဳိးစုမ်ားျဖစ္လာၾကမည့္ ေရွးျမန္မာအႏြယ္မ်ားမွာ ေမခ-မလိခမွ ဧရာ၀တီျမစ္ေၾကာင္းကိုစုန္၍ ဆင္းသက္လာၿပီး ၎ေဒသတြင္ အေျခစိုက္ကာ ျမန္မာမ်ား ျဖစ္လာၾကပါတယ္။

ပုဂံေခတ္ ေက်ာက္စာမ်ားႏွင့္ ေရွးေဟာင္းစာေပအေရးအသားမ်ားတြင္ ေတြ႕ရေသာ ေ၀ါဟာရ၊ ေပါရာဏ စကားမ်ားကို ေတာင္႐ိုးအမ်ဳိးသားတုိ႔၏ ေန႔စဥ္သံုးစကားမ်ား၌ ပါ၀င္ေနေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါတယ္။ ႐ုိးရာပဲြေတာ္တာတက္ပဲြမ်ား၊ ရွင္ျပဳပဲြမ်ားတြင္ အုိးစည္ေမာင္းဆုိင္းမ်ားတီး၍ လည္းေကာင္း၊ ပုေလြ၊ သံလြင္စည္းႏွင့္ ေမာင္းမ်ားကို တီးမႈတ္၍လည္းေကာင္း၊ သံခ်ပ္မ်ား၊ စာခ်ဳိးမ်ား၊ ေတာင္႐ိုးစကား၊ ေတာင္႐ိုးသံတုိ႔ျဖင့္ အႏု႐ုိး (ေခၚ) ေတာင္႐ိုးမယ္ဘြဲ႕၊ ေမာင္ဘဲြ႕ေတးထပ္မ်ားကို သီဆုိတီးမႈတ္ ကခုန္ေလ့ရွိေၾကာင္း ေလ့လာသိရွိရသျဖင့္ အႏုသုခုမကို ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏုိးေသာ တုိင္းရင္းသားမ်ားျဖစ္ေၾကာင္းသိရၿပီး ဘာသာတရား႐ုိေသကုိင္း႐ႈိင္းကာ ယဥ္ေက်းမႈအဆင့္အတန္း ျမင့္မားသည့္ တုိင္းရင္းသားမ်ားအျဖစ္ ေလးစားဂုဏ္ယူထုိက္ပါတယ္။

ထုိ႔ျပင္ ေတာင္႐ိုးတုိင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ ရခုိင္တုိင္းရင္းသားမ်ားသည္ ခြဲျခား၍မရပါေၾကာင္း၊ ေတာင္႐ိုးတုိင္းရင္းသားမ်ားသည္ ရခုိင္တုိင္းရင္းသားမ်ားကဲ့သုိ႔ ေရွးက်ေသာ လူမ်ဳိးႀကီးတစ္မ်ဳိးျဖစ္ၿပီး ရခိုင္ႏွင့္ ေတာင္႐ိုးတုိ႔သည္ မ်ဳိးႏြယ္စုအတူတူပင္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ စကားလည္း အတူတူပင္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ေတာင္႐ိုးတုိင္းရင္းသားမ်ားမွ ရခိုင္တုိင္းရင္းသားမ်ား ဆင္းသက္လာသည္ဟု အယူအဆရွိပါေၾကာင္း၊ ရခိုင္အစေတာင္႐ိုးမွဟူေသာ ယူဆခ်က္ရွိလာခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ရန္ကုန္ေရာက္ ရခုိင္အရပ္ဘက္ အဖဲြ႕အစည္းကြန္ရက္အဖဲြ႕အစည္းမွ အတြင္းေရးမွဴး ဦးသက္ညီက ေျပာပါတယ္။

ေတာင္႐ိုးေဒသ

ေတာင္႐ိုးတုိင္းရင္းသားေတြဟာ ရွမ္းျပည္နယ္ ေနရာအႏွံ႔အျပားမွာ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနထိုင္ၾကၿပီး ေတာင္ပုိင္းမွာ အမ်ားဆံုး ေနထုိင္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပအုိ၀္းကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသမ်ားျဖစ္တဲ့ ပင္ေလာင္းၿမိဳ႕နယ္၊ ဟိုပံုးၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ဆီဆုိင္ၿမိဳ႕နယ္တို႔တြင္လည္းေကာင္း၊ ဓႏုကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသမ်ားျဖစ္ေသာ ရြာငံႏွင့္ ပင္းတယ ေဒသမ်ား၌လည္းေကာင္း၊ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕နယ္၊ ကေလာၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ေက်းရြာမ်ား၊ ေအာင္ပန္း၊ ဟဲဟုိး ေဒသမ်ား၊ လြိဳင္လင္ခ႐ိုင္အတြင္းရွိ လြိဳင္လင္၊ နမ့္စန္၊ ပင္လံုၿမိဳ႕တို႔တြင္လည္း ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနထုိင္လ်က္ရွိေၾကာင္း သိရပါတယ္။ ကေလာေဒသတစ္၀ုိက္ အမ်ားဆံုးေနထုိင္ၾကကာ ပအုိ၀္းႏွင့္ဓႏုကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ ႏွစ္ခုၾကားမွာတည္ရွိ၍ ပင္ေလာင္းေတာင္ေျခရွိ ရမည္းသင္းအစပ္နားမွာလည္း ေနထုိင္ၾကပါေသးတယ္။

ေတာင္႐ိုးမ်ားဟာ ရခိုင္လူမ်ဳိးကေန ဆင္းသက္လာၾကတယ္လို႔လည္း ဆုိၾကပါတယ္။ စကားေျပာရာမွာ ရခုိင္နဲ႔ အနည္းငယ္ ဆင္တူတာရွိၿပီးေတာ့ ေတာင္႐ိုးဘာသာ စာေပႏွင့္စကားကုိ ဆရာေတာ္၊ သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ တိုင္ပင္ညိႇႏႈိင္းၿပီး ဘာသာစကားအေရးအသားတစ္ရပ္ကို တီထြင္ေဖာ္ထုတ္ၿပီး ျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါတယ္။

ေတာင္႐ိုးတုိင္းရင္းသားမ်ားသည္ စာေပ၊ စကား ႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ထံုးတမ္းဓေလ့မ်ား ပိုင္ဆုိင္ထားေသာ လူမ်ဳိးစုတစ္စု ျဖစ္ေၾကာင္း ၀ံ့ၾကြားစြာ ေျပာဆုိၾကပါတယ္။ စုိက္ပ်ဳိးေရးကို အဓိက အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းလုပ္ငန္းအျဖစ္ အားထားလုပ္ကုိင္ၾကၿပီး ဗုဒၶဘာသာကုိးကြယ္ၾကကာ ဘာသာတရားကိုလည္း ႐ိုေသကုိင္း႐ႈိင္းတတ္ၾကပါတယ္။

ေတာင္႐ိုးတုိင္းရင္းသူေလးမ်ားဟာ ေက်းလက္ေတာရြာမွာ အမ်ားစုေနထုိင္ၾကတဲ့အတြက္ ေခ်ာေမာလွပၾကၿပီး  ၿမိဳ႕သူမ်ားႏွင့္ မတူဘဲ ႐ုိး႐ုိးေလးႏွင့္ယဥ္ယဥ္ေလးမ်ားျဖစ္ကာ မိမိတို႔ရဲ႕႐ုိးရာယဥ္ေက်းမႈဓေလ့မ်ားကို ထိန္းသိမ္းထားၾကသူေလးမ်ားပဲ ျဖစ္ၾကပါတယ္။

ေတာင္႐ိုးလူမ်ဳိး ဆင္းသက္လာပံု

လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ေက်ာ္က ပုဂံေခတ္၌ ရခုိင္မိဖုရားတစ္ပါးသည္ တုိင္းျပည္အေျခအေန အႏၱရာယ္ ပဋိပကၡမ်ားေၾကာင့္ ေရွာင္တိမ္းရင္း အေျခြအရံမ်ားျဖင့္ ရွမ္း႐ိုးမေတာင္ေပၚသုိ႔ ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ်ရင္းျဖင့္ ေတာင္႐ိုးမ်ဳိးႏြယ္စု ေပါက္ဖြားလာေၾကာင္း အေထာက္အထားမ်ားအရ သိရပါတယ္။ ေတာင္ေပၚေဒသေရာက္ ေရႊရခုိင္လူမ်ဳိးမ်ားဟုပင္ တင္စားေခၚေ၀ၚေလာက္ပါေပတယ္။

ေတာင္႐ုိးမ်ဳိးႏြယ္စု၏ ရာဇ၀င္ကို ေရွ႕မီေနာက္မီ သက္ႀကီး၀ါႀကီးပုဂၢဳိလ္မ်ားျဖင့္ ေဖာ္ထုတ္ထားၾကျခင္းျဖစ္ကာ သမုိင္းဆရာမ်ားျဖင့္ျပဳစုထားျခင္း မဟုတ္ေၾကာင္း ေတာင္႐ိုးစာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအသင္း (ဗဟို) ဥကၠ႒ျဖစ္သူ ဦးေသာင္းေရႊက ေျပာၾကားပါတယ္။

ေတာင္႐ိုးဓေလ့ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ

ေတာင္႐ိုးတုိင္းရင္းသားမ်ားဟာ အမ်ဳိးသမီးတို႔ဟာ အနက္ေရာင္၀မ္းဆက္ (အထက္ေအာက္တြဲလ်က္ ၀တ္စံု) သင္တုိင္းေခၚေသာ၀တ္စံုကို ၀တ္ဆင္ေလ့ရွိၿပီး ေခါင္းတြင္တဘက္ျဖင့္ ေရာင္စံုေခါင္းေပါင္းမ်ား ၀တ္ဆင္ေလ့ရွိၾကပါတယ္။ အမ်ဳိးသားမ်ားကေတာ့ နက္ျပာေရာင္ေဘာင္းဘီနဲ႔ ေကာင္းကင္ျပာေရာင္၊ မုိးျပာေရာင္ အက်ႌကို၀တ္ၿပီး ေခါင္းေပါင္းမ်ားေပါင္းထားေလ့ ရွိၾကပါတယ္။

၀တ္စားဆင္ယင္မႈဟာ ပုဂံေခတ္က ႏွစ္ေပါင္းေထာင္ခ်ီခဲ့ၿပီျဖစ္သျဖင့္ မတူညီေတာ့ဘဲ ေတာင္ေပၚမွာ ေရွးလူႀကီးမ်ားေနခဲ့ေသာ႐ုိးရာကို ကုိယ္ပုိင္႐ုိးရာအျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ကာ ခ်ည္ျဖင့္ဂ်ပ္ခုတ္ရက္လုပ္ေသာ သင္တုိင္းအနက္ေရာင္ကို၀တ္ကာ အမ်ဳိးသားသည္နက္ျပာေရာင္ ေဘာင္းဘီ၊ မုိးျပာေရာင္ (Sky Blue) ဖ်င္အက်ႌကို မဲနယ္ဆုိးၿပီး ၀တ္ၾကျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါတယ္။

ေတာင္႐ိုးတံဆိပ္

ေတာင္႐ိုးမင္းတစ္ပါးျဖစ္သူ ဖုိးေဆာ္ေခ်ာင္ျဖဴမင္းဟာ တေပါင္းလဆန္း ၃ ရက္မွာ မင္းျဖစ္ခ်ိန္၊ မင္းျဖစ္ဖုိ႔ မင္းေလာင္းဘ၀ကေန ေတာင္႐ိုးေဒသကေန ပုဂံျပည္ကိုသြားရန္ အသံုးျပဳေသာ ျမင္းျဖဴကိုအစဲြျပဳ၍ ေတာင္႐ိုးတိုင္းရင္းသား အမွတ္တံဆိပ္အျဖစ္ ျမင္းျဖဴႀကီးကို တန္ဖုိးထားသတ္မွတ္ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ေတာင္႐ိုးစာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအသင္း အတြင္းေရးမွဴး ဖိုးေက်ာ္လွက ေျပာပါတယ္။

အလံမွာ အျပာေရာင္သည္ ေတာင္႐ုိးတုိင္းရင္းသားတို႔ဟာ ေအးခ်မ္းစြာေနတတ္ျခင္း၊ အနီေရာင္သည္ အမိျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္လိုအပ္လွ်င္ ရြပ္ရြပ္ခြၽံခြၽံရဲရင့္ျခင္း၊ ၾကယ္မႀကီးသည္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၊ ၾကယ္ျဖဴေလးသံုးလံုးသည္ တို႔တာ၀န္အေရးသံုးပါး ေဖာ္ၾကဴးထားျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ၂၀၀၉ ခုႏွစ္တြင္ သတ္မွတ္ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါတယ္။

ေတာင္႐ိုးေတြရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္

ေတာင္႐ိုးမ်ားဟာ ပအုိ၀္းနဲ႔ ဓႏုေဒသၾကားမွာ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနထိုင္တဲ့အတြက္ ေဒသဖြံ႕ၿဖဳိးေရးေတြဟာ တိုးတက္မႈေႏွးေကြးေနပါတယ္။ ေတာင္ေပၚေဒသေတြမွာ ေနထုိင္သူမ်ားဟာ ႏွစ္စဥ္ေရလိုအပ္ခ်က္ ျမင့္မားပါတယ္။ ေဒသႏွစ္ခုၾကားထဲမွာ ေနထုိင္ၾကတဲ့အတြက္ ႏွစ္ဖက္စလံုးက ဌာနဆုိင္ရာေတြကလည္း ပစ္ပယ္ထားျခင္းကိုခံေနရၿပီး ၾကားညပ္ခံေနရတယ္လို႔လည္း ေတာင္႐ုိးတုိင္းရင္းသားေတြက ဆုိၾကပါတယ္။

ေဒသဖံြ႕ၿဖဳိးေရးအျဖစ္ ေရလိုအပ္ျခင္း၊ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈႏွင့္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးမ်ားစြာ လိုအပ္ခ်က္မ်ားစြာ ရွိေနေၾကာင္း ေတာင္ေပၚေဒသတြင္ေနထုိင္ၾကေသာေဒသခံမ်ားက ေျပာၾကားပါတယ္။

ဆုေတာင္း

ေတာင္႐ိုးတုိင္းရင္းသားမ်ားေနထုိင္ၾကတဲ့ ေတာင္ေပၚေဒသကိုအမွီျပဳၿပီး ခရီးသြားေဒသမ်ား ဖံြ႕ၿဖဳိးလာေစရန္လည္းေကာင္း၊ ေတာင္႐ိုးတုိင္းရင္းသားမ်ား၏ လူေနမႈဘ၀ အဆင့္အတန္း ျမင့္မားလာေစရန္လည္းေကာင္း၊ ပညာတတ္ေသာ တုိင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားျဖစ္ၾကၿပီး ေခတ္မီဖံြ႕ၿဖဳိးတုိးတက္ေသာမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားအျဖစ္ ရွမ္းျပည္နယ္အတြင္း မွီတင္းေနထုိင္ၾကေသာ မ်ဳိးႏြယ္စုအားလံုး ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာအတူတကြယွဥ္တြဲ ေနထုိင္ၾကပါေစေၾကာင္း ဆုမြန္ေကာင္းေတာင္းအပ္ပါတယ္။

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ မွီတင္းေနထိုင္ၾကကုန္ေသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုေပါင္း ၁၃၅ မ်ဳိးႏွင့္အတူ ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပုိင္းမွာ မွီတင္းေနထုိင္ၾကကုန္ေသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုအားလံုးတို႔သည္ တစ္ေျပးညီ အခြင့္အေရးတန္းတူညီတူမွ်ရၾကေစၿပီး ႏုိင္ငံေတာ္ဖံြ႕ၿဖဳိးတုိးတက္ေရးအတြက္ တစ္ဖက္တစ္လမ္းကေန တုိင္းရင္းသားအားလံုး ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ ပူးတြဲလုပ္ေဆာင္ၾကကာ တူယွဥ္တြဲေနထုိင္သြားၾကပါေစေၾကာင္း ဆုမြန္ေကာင္းေတာင္းေပးလုိက္ရင္းျဖင့္ ေတာင္႐ိုးအမ်ဳိးသားေန႔ကို ဂုဏ္ျပဳေရးသားလိုက္ရပါတယ္။