ပန္းခ်ီေဖညြန္႔ေ၀ ႏွင့္ေတြ႕ဆံုျခင္း

‘Artist  ဟာ အျမဲ အသစ္အသစ္ေတြကို အျမဲရွာေနရမည္’ ဟု ခံယူထားၿပီး မိမိ၏ပန္းခ်ီလမ္းကို တစိုက္မတ္မတ္ ေရးဆြဲေလွ်ာက္လွမ္းေနသူတစ္ဦးမွာ ပန္းခ်ီေဖညြန္႔ေ၀ ျဖစ္သည္။ ပန္းခ်ီ ေဖညြန္႔ေ၀သည္ ၿပီးခဲ့သည့္ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၂၆ရက္မွမတ္ ၇ ရက္အထိ ေလာကနတ္ပန္းခ်ီျပခန္းတြင္ တစ္ကိုယ္ေတာ္ ျပပြဲတစ္ပြဲျပဳလုပ္ကာ ႀကိဳးစားအားထုတ္ထားမႈမ်ားကို ျပသခဲ့သည္။ တစ္ကိုယ္ေတာ္ျပပြဲတိုင္းတြင္ မတူညီသည့္ အားထုတ္မႈ၊ မတူညီသည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားျဖင့္ ျပသေလ့ ရွိသူပန္းခ်ီေဖညြန္႔ေ၀သည္ ယခုျပပြဲတြင္ပြတ္ႏွိပ္ျခင္း (Rubbing) အတတ္ပညာျဖင့္ စမ္းသပ္ေရးဆြဲထားသည့္ ပန္းခ်ီကားမ်ားကို ျပသခဲ့ျပန္သည္။ ၁၉ ရာစုေပပုရပိုက္မ်ားကို မွီျငမ္းကာ ပြတ္ႏွိပ္ျခင္း (Rubbing) အတတ္ပညာျဖင့္ ေရးဆြဲထားသည့္ ပန္းခ်ီကားမ်ားအလယ္တြင္ ပန္းခ်ီေဖညြန္႔ေ၀ႏွင့္ ေတြ႕ဆံုေမးျမန္း ျဖစ္ခဲ့ပါသည္။

■ ေမး - အခုျပပြဲမွာ ျပသထားတဲ့ပန္းခ်ီကားေတြကို ဖန္တီးထားတဲ့ Rubbing နည္းစနစ္ဆိုတာကို ရွင္းျပေပးပါဦး။

■ ေျဖ - Rubbing နည္းစနစ္ဆိုတာ ပတၱဴစေပၚမွာ ေဖာင္းၾကြျဖစ္ေစဖို႔ အေသးစိတ္တစ္ေၾကာင္း မ်ဥ္းေရးနည္းနဲ႔ အခ႐ိုင္းလစ္ေဆး သံုးၿပီးပံုေဖာ္၊ ေဖာင္းၾကြေဆးေျခာက္ဖို႔ ႏွစ္ရက္ေလာက္ထားၿပီး ေရႊေရာင္အခ႐ိုင္းလစ္ ေဆးကို မိမိစိတ္ႀကိဳက္အေနအထားရ ေအာင္ေဖ်ာ္ယူၿပီး ဒလိမ့္နဲ႔ ပတၱဴစေပၚက ေဖာင္းၾကြ႐ုပ္ပံုေတြေပၚကို Rubbing (ပြတ္ႏွိပ္ျခင္း) နည္းပညာျဖင့္ ပန္းခ်ီကားဖန္တီးတာ ျဖစ္ပါတယ္။

■ ေမး - ဒီနည္းပညာကို အသံုးျပဳၿပီး ပန္းခ်ီကားဖန္တီးျဖစ္ဖို႔ အိုင္ဒီယာရရွိခဲ့ပံုကို သိခ်င္ပါတယ္။

■ ေျဖ - လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၉၆၀ ၀န္းက်င္ေလာက္က ပံုႏွိပ္ျခင္းအတတ္ပညာမွာ ခဲစာလံုးနဲ႔ ဘေလာက္ကို အသံုးျပဳၿပီး မင္နဲ႔လက္ထိုးစက္၊ ေျခနင္းစက္၊ ေမာ္တာစက္ေတြနဲ႔ သံုးခဲ့ၾကပါတယ္။ စာစီၿပီးသား ခဲစာလံုးစာေဖာင္ေပၚမွာ မင္အနက္သုတ္ၿပီး အေပၚကစကၠဴ တစ္ရြက္နဲ႔ ပြတ္ႏွိပ္ျခင္း (Rubbing) လုပ္ခဲ့ၾကတာပါ။ ဥပမာ ျမေစတီ ေက်ာက္စာကို ေကာ္ပီလိုခ်င္ရင္ အဲဒီအေပၚမွာ ထပ္ၿပီးမူပြားယူခဲ့ရတယ္ေလ။ အဲဒါ Rubbing ပဲ။ အဲဒီနည္းဟန္ကို ပန္းခ်ီမွာဘယ္လိုလုပ္ရင္ ေကာင္းမလဲလို႔ အရင္ကတည္းက စမ္းသပ္ၾကည့္ခဲ့တယ္။

■ ေမး - ဆရာက ဒီ Rubbing နည္းစနစ္နဲ႔ ပန္းခ်ီဆြဲတာကို စၿပီးေတြ႕ရွိ ဖန္တီးတဲ့သူလို႔ ေျပာလို႔ရမလား။

■ ေျဖ - အဲဒီလိုေတာ့ ေျပာလို႔မရဘူး။ ျမေစတီေက်ာက္စာကို ေကာ္ပီကူးယူတာလည္း ဒီနည္းစနစ္ပဲေလ။ လြန္ခဲ့တဲ့ ငါးႏွစ္ေလာက္ကပဲ ဒီနည္းစနစ္ကို ဗိႆႏိုးဦးတင္၀င္း လုပ္ဖူးတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူကရွိၿပီးသားပံုစံေတြေပၚမွာ ဒလိမ့္တံုးနဲ႔ Rubbing လုပ္တာ။ ကြၽန္ေတာ္က အစအဆံုးပံုစံကအစ ေဖာင္းၾကြျဖစ္ေအာင္ ေဆးနဲ႔ဖန္တီးၿပီး Rubbing လုပ္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ဆိုလိုခ်င္တာက Rubbing ေတာ့တူတယ္။ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္ေတာ့ မတူဘူးေပါ့။

■ ေမး - ၁၉ ရာစုက ေပပုရပိုက္ပန္းခ်ီေတြကို မွီျငမ္းေရးဆြဲထားတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ အဲဒီအေၾကာင္း ေလးေျပာျပေပးပါဦး။

■ ေျဖ - ေပပုရပိုက္ေတြကို မွီျငမ္းေရးဆြဲျဖစ္တာက ဟိုတုန္းက ေပပုရပိုက္ေရးဆြဲဟန္ေတြကို ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ျပသခ်င္တဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ပါ။ ျမန္မာတို႔ရဲ႕ ၁၉ ရာစု ႐ိုးရာဓေလ့ယဥ္ေက်းမႈ ပံုစံေတြကို ေလ့လာတဲ့အခါ နန္းတြင္းပန္းခ်ီေတာ္၊ စီးပြားေရးပန္းခ်ီဆရာ အမ်ားစုက ေရးဆြဲၿပီး ေပပုရပိုက္ပန္းခ်ီ၊ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီနဲ႔ ပန္းပုေတြမွာ မွတ္တမ္းတင္ ေရးဆြဲခဲ့ၾကတာေတြရွိတယ္။ အခုပြဲမွာ ျပထားတဲ့ ပန္းခ်ီကားေတြကေတာ့ မင္းတုန္းမင္းနဲ႔ သီေပါမင္းႏွစ္ဆက္တိုင္ နန္းတြင္းပန္းခ်ီ ေတာ္အေနနဲ႔ အမႈထမ္းခဲ့တဲ့ ပန္းခ်ီဆရာႀကီး ဦးၾကာညြန္႔ရဲ႕ လက္ရာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

■ ေမး - အေၾကာင္းအရာပိုင္း ေရြးခ်ယ္မႈမွာ ေပပုရပိုက္ပန္းခ်ီေတြကို ဆန္းသစ္ေရးဆြဲျဖစ္ခဲ့တာကေရာ။

■ ေျဖ - ဒါကေတာ့ ပန္းခ်ီဆရာရဲ႕ ေရြးခ်ယ္မႈေပါ့။ အသံုးျပဳတဲ့နည္းစနစ္နဲ႔ အေၾကာင္းအရာ ပိုင္းလိုက္ဖက္၊ မဖက္ကိုပဲ ေျပာစရာရွိတယ္။ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ကေတာ့ ပန္းခ်ီဆရာနဲ႔ပဲ ဆိုင္တယ္။ ဒါမ်ဳိးကို ေသေသခ်ာခ်ာ Detail ေရးမယ္ဆိုရင္ ယြန္းပန္းခ်ီျဖစ္သြားႏိုင္တယ္။ ကြၽန္ေတာ္က ယြန္းကိုလည္းမလိုခ်င္ဘူး။ ၾကားထဲမွာ ထပ္ရွာခ်င္တယ္။ အဲဒီအထဲမွာ ထပ္ပါတာက Rubbing လုပ္လိုက္တဲ့အတြက္ ဟိုဘက္ဒီဘက္ ေရႊေတြစြန္းသြားတယ္။ အဲဒီအရသာကို ကိုယ္ကႀကိဳက္တယ္။ တကယ္ ေတာ့ နည္းစနစ္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ၀ါဒပဲျဖစ္ျဖစ္၊ စတိုင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ရွာရတာက ပန္းခ်ီဆရာရဲ႕ ကိစၥပဲ။

■ ေမး - လက္ရွိ ျမန္မာ့ပန္းခ်ီေလာကမွာ နည္းစနစ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဖန္တီးမႈေတြက လိုအပ္ခ်က္ရွိေနတယ္လို႔ ျမင္လားရွင့္။

■ ေျဖ - တကယ္ေတာ့ နည္းစနစ္ဆိုတာ အဓိကမဟုတ္ဘူးလို႔ျမင္တယ္။ အေၾကာင္းအရာနဲ႔ အျဖစ္အပ်က္က အဓိကပဲ။ အဲဒါကို ကိုယ္ဘယ္လိုတင္ျပမလဲ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ အေၾကာင္းအရာကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ေရးဖို႔ ေလးႏွစ္ေလာက္ ဆင္ဆာမရွိေတာ့ဘူး။ ဒါကြၽန္ေတာ္တို႔အတြက္ ၀မ္းသာစရာပဲ။ ငွက္ေပ်ာပင္ကို အစိမ္းမေရးဘဲဘာေၾကာင့္ မဂၤလာမရွိတဲ့ အနက္ေရာင္ႀကီးေရးရတာလဲ လူေတြကေျပာမယ္။ ဒါျမင္ေနက်၊ တကယ္ေတာ့ ျမင္ေနက်မဟုတ္တဲ့အရာကို ပန္းခ်ီဆရာက ရွာရမယ္။ ျမင္ေနက်ေရးခဲ့ၿပီးၿပီေလ။ ဒီကေန႔လိုခ်င္ေနတာက အသစ္၊ လုပ္ရမွာက Artist ရဲ႕တာ၀န္၊ Artist ဟာ အၿမဲရွာေနရမယ္။ နည္းစနစ္က ေနာက္မွျဖစ္ၿပီး အရင္က Artist ရဲ႕ ေတြးေခၚမႈနဲ႔ခံစားဖန္တီးမႈက အရင္လုပ္ရမွာလို႔ ျမင္တယ္။ ဘာနဲ႔ ေျပာေျပာ၊ ဘယ္လိုေျပာေျပာ စကၠဴေပၚမွာ ေျပာမလား။ ကင္းဗတ္စ္ေပၚမွာ ေျပာမလား။ ေနာက္အင္စေတာ္ေလးရွင္း၊ ပါေဖာမင့္စ္ လုပ္မလား။ဘယ္လိုပဲေျပာေျပာ။ နည္းစနစ္နဲ႔ အသံုးျပဳမယ့္ Material က အေရးမႀကီးေတာ့ဘူး။ အခုကြၽန္ေတာ့္ပြဲက အေၾကာင္းအရာကအေဟာင္း၊ တင္ျပမႈကေတာ့ ကြၽန္ေတာ့္တင္ျပမႈနဲ႔ ကြၽန္ေတာ္။ အဲဒီေလာက္ေတာ့ လုပ္ဖို႔လိုၿပီလို႔ ျမင္ပါတယ္။

■ ေမး - ဆရာရဲ႕ ျပပြဲေတြမွာ မတူညီတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကို ျပသခဲ့တာကလည္း ဒီသေဘာတရားပဲေပါ့။

■ ေျဖ - စိန္ေခၚမႈက Artist မွာ အၿမဲရွိေနရမယ္ေလ။ ကိုယ္က ဒီစိန္ေခၚမႈေတြကို ရင္ဆိုင္ဖို႔ ၀န္မေလးဖို႔လိုတယ္။ ကြၽန္ေတာ္က ထိုက္ထိုက္တန္တန္ ႀကိဳးစားခ်င္တယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ပြဲကို လာၾကည့္တဲ့ပရိသတ္က ဒီပန္းခ်ီ ဆရာႀကိဳးစားထားတာပဲ ဆိုတာေလာက္ေလး မွတ္ခ်က္ရရင္ကို ကြၽန္ေတာ္ေက်နပ္တယ္။                       

Writer: 
ျပည့္စံုေန၀င္း