ဘုန္း, ဘုရား သုံးရာတစ္ဆယ့္ငါး

အထက္ခ်င္းတြင္းေဒသတြင္ ရွမ္း႐ုိးရာဓေလ့ ဆြမ္း၊ ဆီမီး၊ ပန္း၊ ေရခ်မ္းတစ္ေထာင္ ကပ္လွဴပြဲတစ္ခုျမင္ကြင္း (ဓာတ္ပံု-ေအာင္သူထြန္း)

ဒီႏွစ္ သီတင္းကြၽတ္လျပည့္မွာ ႐ုံးပိတ္ရက္ေတြနဲ႔ စေန၊ တနဂၤေႏြပါၾကံဳသြားလုိ႔ ေမြးရပ္ဇာတိျပန္သူမ်ား၊ တန္ခုိးႀကီးဘုရားဖူးရန္ ထြက္သူမ်ားရဲ႕ကားေတြနဲ႔ ဟုိင္းေ၀းလမ္းမမ်ားေပၚ ကားမ်ားစြာပိတ္ေနတာေတြ၊ က်ိဳက္ထီး႐ုိးဘုရားရင္ျပင္၊ ေတာင္တက္လမ္းေပၚမွာ လူေတြနဲ႔ျပည့္က်ပ္ေနတာေတြကုိ လူမႈကြန္ရက္မွာ ေတြ႕ရပါတယ္။

ျမန္မာလူမ်ဳိးတုိ႔ကား ဇာတိခ်စ္စိတ္ ျပင္းထန္ၾကေတာ့ ဘ၀ေပးအေျခအေနေတြေၾကာင့္ ေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာဆုိသလုိ ထုိထုိၿမိဳ႕ရြာ၊ ထုိထုိတုိင္းႏုိင္ငံေတြမွာ စီးပြားရွာ ေနထုိင္ၾကရေပမဲ့ သီတင္းကြၽတ္၊ တန္ေဆာင္တုိင္၊ သႀကၤန္နဲ႔ ဇာတိရြာဘုရားပြဲတုိ႔လုိ အခ်ိန္မ်ဳိးေတြမွာေတာ့ ဇာတိရြာေတြကုိ ျပန္ၿပီးအလြမ္းေျဖတတ္ၾကပါရဲ႕။ ရပ္ေဆြရပ္မ်ဳိး၊ ေဒသအစားအစာေတြနဲ႔ ပန္းသမွ်၊ ႏြမ္းသမွ်၊ လြမ္းသမွ်ေတြကုိ အတုိးခ်ေျဖၾကရတယ္။ အားသစ္ေမြးၾကရတယ္။ ဖုန္းေတြေပါလာတဲ့ေခတ္ဆုိေတာ့ အေနေတြေ၀းၾကေပမဲ့ အလွမ္းေတြေတာ့ မေ၀းၾကဘူးရယ္ေပါ့။

ရန္ကုန္ေရာက္ေနၾကတဲ့ က်ဳပ္ရဲ႕ဇာတိ ေညာင္စာေရး ရြာသူရြာသားေတြလည္း ဒီရက္မွာ ျပန္ၾကေလရဲ႕။ ရြာဘုရားေတြမွာ ဆြမ္းေတာ္ႀကီးကပ္ဖုိ႔၊ ပ၀ါရဏာေလာင္းဖုိ႔ေပါ့။ ေက်းလက္ေတာရြာေတြ အမ်ားစုက တစ္ရြာတစ္ေက်ာင္း၊ ႏွစ္ေက်ာင္းမွ်သာရွိၾကေတာ့ ေထရ္ႀကီး၀ါႀကီး သီတင္းသုံးတဲ့ေက်ာင္း သုိ႔မဟုတ္ ေရွးအစဥ္အလာအရ သီတင္းကြၽတ္လျပည့္မွာ ပ၀ါရဏာျပဳတဲ့ေက်ာင္းမွာစုၾကၿပီး ပ၀ါရဏာျပဳၾကတယ္။ ရပ္ေက်းေဂါစရဂါမ္အလုိက္ ပ၀ါရဏာဂုိဏ္းဆုိတာ ရြာေတြ၊ နယ္ၿမိဳ႕ေတြမွာေတာ့ ရွိၾကတယ္။

အဲဒီအခ်ိန္မွာမွ သံဃာ ၅၀၊ ၆၀ဆုိတာ ရြာေတြမွာ ဖူးၾကရတယ္ဆုိေတာ့ ပ၀ါရဏာျပဳၿပီး သိမ္အထြက္မွာ ရဟန္းခံသိမ္ဆင္း ေလာင္းလွဴသလုိမ်ဳိး သံဃာမ်ားကုိ လွဴဖြယ္ေတြ ေလာင္းလွဴၾကတယ္။ ဒါကုိ ပ၀ါရဏာေလာင္းတယ္လုိ႔ ေခၚဆုိပါတယ္။

က်ဳပ္တုိ႔ရြာမွာက ဒီအခ်ိန္ အလုပ္မသီၾကေသး။ သူမ်ားႏြား အငွားေက်ာင္းသူ ေန႔လယ္ထမင္းစားၿပီးခ်ိန္ ရြာအေနာက္ပုိင္းအိမ္ကစလုိ႔ အိမ္တုိင္းက ရြာလမ္းမေပၚ ႏြားေတြလႊတ္ေပးလုိက္တယ္။ ႏြားေက်ာင္းသားက ႏြားေတြအားလုံးကုိ ႀကိမ္ျပေမာင္းၿပီး စားက်က္သုိ႔ ေဆာင္သြားတယ္။ ညေနခ်ိန္မွာ ႏြားေတြကုိ ရြာထဲ ျပန္သြင္းလာတယ္။ အစာလည္း၀၊ ကုိယ့္အိမ္လည္းျပန္ဆုိေတာ့ ႏြားေတြ အေတာ္ျမဴးလာၾကတယ္။ ႏြားမေနာက္ အတင္းလုိက္တဲ့ ႏြားသုိးေတြကုိ ႏြားေက်ာင္းသားခမ်ာ ႀကိမ္၀င့္ေျခာက္ကာလွန္႔ကာနဲ႔ အေတာ္ထိန္းရတယ္။ ႏြား႐ုိင္းသြင္းခ်ိန္မုိ႔ ကေလးေတြ လမ္းမေပၚမထြက္ၾကရဘူးရယ္။

ေတာင္သူလယ္သမားဆုိတာ ႏြားနဲ႔ဒုိး တူေပါင္ဖက္ ႐ုန္းကန္ၾကရသူေတြျဖစ္လုိ႔ မိမိႏြားကုိ အလြန္ခ်စ္ခင္ၾကတာကလား။ စားက်က္မွာ ႏြားေတြ ျမက္ႏုစိမ္းနဲ႔ ေရကန္မွာ ေရေအးေအးေသာက္ေစခ်င္ၾကတယ္။ ႏြားေတြ ၀ဖီးေနရင္ ကုိယ့္ႏြားကုိ တစိမ့္စိမ့္ၾကည့္ၿပီး ၾကည္ႏူးေနၾကတယ္။ ကုိယ္တုိင္လည္း မနက္တစ္ထမ္း၊ ညေနတစ္ထမ္း ျမက္ရိတ္ေကြၽးေသးတာ။ ေႏြမွာေကာက္႐ုိးေျခာက္သာ စားၾကရေတာ့မွာမုိ႔ ျမက္စိမ္းစိမ္းရွိေနေသးတဲ့အခ်ိန္မွာ အားရေအာင္ေကြၽးၾကတယ္။ ႏြားေက်ာင္းသားနဲ႔ ေက်ာင္းေစတာကေတာ့ သူမ်ားလယ္ေတြထဲ ၀င္စားမွာစုိးလုိ႔ပါ။

၀ါလကင္းလြတ္ သီတင္းကြၽတ္ၿပီဆုိမွျဖင့္ ၀ါဦးမွာ စုိက္ပ်ဳိးထားတဲ့ ေကာက္ပင္ေတြကလည္း ၀တ္ရည္တည္ရန္ အစပ်ိဳးလုိ႔ ေကာက္ပင္မ်ား သန္မာထြားက်ဳိင္းလုိ႔၊ ရြာေတြရဲ႕ ၀န္းက်င္တစ္ခုိမွာ စိမ္းေရာင္စုိတဲ့အခ်ိန္၊ တစ္တီတူးသံ၊ ဖားပုရစ္သံ၊ ပုစဥ္းရင္ကြဲသံေတြကလည္း တစာစာနဲ႔ေ၀စီလုိ႔။ ဒါေတြကေတာ့ စိမ္းစုိလတ္ဆတ္တဲ့ ေက်းလက္ရနံ႔တုိ႔ သင္းျမျမ အခါသမယရယ္ေပါ့။

ေကာက္ပင္ရိပ္မွာ ခုိေနတဲ့ လယ္ၾကားငါးေတြလည္း ကန္သင္းက်ဳိးေအာင္ရြာခ်တဲ့ မုိးေႏွာင္းမုိးေၾကာင့္ လယ္သမားတုိ႔ လယ္ၾကား ငါးအလြန္ရတဲ့အခ်ိန္။ ရာသီလည္း တုံးခ်ိန္ျဖစ္လုိ႔ ငါးခူကုိ ငါးခူငါးပိေကာင္၊ ငါးရံ႕ကုိ ဆားေပါ့ငါးရံ႕ေျခာက္လုပ္ၾကၿပီး ေဆာင္းရာသီအတြက္ ဟင္းစားလုပ္ထား ၾကရပါတယ္။

ဘုန္း, ဘုရား, သုံးရာတစ္ဆယ့္ငါး

ဒီရာသီမွာ ဇာတိရြာေညာင္စာေရးကထိန္ကုိ အမွတ္ရပါတယ္။ က်ဳပ္ကုိရင္ဘ၀ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ ၄၀ ေလာက္က ရြာထဲက ဒကာႀကီးေတြ ရြာဘုံကထိန္ခင္းရန္ ေက်ာင္းမွာစည္းေ၀းၾကျမဲ။ ရြာသူႀကီးလည္းျဖစ္၊ ေဂါပကဥကၠ႒လည္းျဖစ္တဲ့ ဦးေမာင္ရႊင္က စည္းေ၀းပြဲစလုိက္တာနဲ႔ ‘ဘုန္း, ဘုရား, သုံးရာတစ္ဆယ့္ငါး’ ဆုိတဲ့ စကားက အျမဲစပါတယ္။

ဘုန္းႀကီးအပါး ၃၀ အတြက္ တစ္ပါးလွ်င္ လွဴေငြ ၁၀ က်ပ္စီ ၃၀၀ က်ပ္၊ ဘုရားပြဲအတြက္ ၁၅ က်ပ္ကုိ အတုိခ်ဳပ္ၿပီး ‘ဘုန္း, ဘုရား, သုံးရာတစ္ဆယ့္ငါး’ လုိ႔ ဘုန္းႀကီးလွဴရန္ကုိ အရင္ေျပာတာပါ။ ေနာက္မွ ဆြမ္းကြမ္းဧည့္ခံစတဲ့ ကုန္က်မည့္ေငြမ်ားကုိ တြက္ခ်က္ၿပီး အပိုင္းလုိက္ အလွဴေငြခြဲပါတယ္။ ထုိေခတ္က ဘုန္းႀကီးတစ္ပါး ၁၀ က်ပ္လွဴရန္ဟာ က်ဳပ္တုိ႔အရပ္ေတြမွာေတာ့ အမ်ားဆုံးလွဴရန္ပါ။ ဒီကေန႔ ေခတ္နဲ႔ေတာ့ အေတာ္ကြာသြားၿပီေပါ့။

လူႀကီးေတြ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ စုေပါင္းကထိန္ခင္းရန္ တုိင္ပင္ေနခ်ိန္မွာ ရြာထဲမွာလည္း လူငယ္ေတြျပဇာတ္ကရန္ တုိင္ပင္ေနၾကေလရဲ႕။ ရြာႀကီးဆုိေတာ့ ရပ္ကြက္အလုိက္ အရပ္ျပဇာတ္က သံုး၊ ေလးညေတာ့ ကၾကတယ္။ အရပ္ျပဇာတ္ကဖုိ႔ ျပည္ၿမိဳ႕က မင္းသမီးငွားၾကရတယ္။ အဲဒီေခတ္က မင္းသမီးကုိ ၇၅ က်ပ္၊ က်ပ္ ၁၀၀ ေလာက္ ေပးရတယ္။ ဘုန္းႀကီးလွဴတဲ့ ၁၀ က်ပ္ထက္ သာတယ္ေနာ္။ ဒါေတာင္ မင္းသမီးက တစ္ရက္ ႀကိဳလာၿပီး ဖုိင္နယ္ျပဇာတ္တုိက္႐ုံမွ်နဲ႔ေနာက္ ညမွာေတာ့ ျပဇာတ္ကၾကေတာ့တာ။ မင္းသမီးကုိ လွည္းနဲ႔ႀကိဳခ်င္တဲ့ကာလသား၊ အိမ္မွာထားခ်င္တဲ့သူ လုေနၾကရတယ္။

ဆုိင္းငွားတာ၊ ကန္႔လန္႔ကာငွားတာေတြက အနည္းဆုံးတစ္ရပ္ကြက္ကုိ ျပဇာတ္ကႏုိင္ဖုိ႔ ၁၀၀၀ ေလာက္ကုန္က်တယ္။ ဇာတ္စင္ကေတာ့ ေက်ာင္းရွိတဲ့သစ္၀ါးနဲ႔ပဲ ေဆာက္ၾကပါတယ္။ မင္းသမီးကုိ ဖက္မယ့္မင္းသားလုပ္မယ့္သူ။ လူဆုိးအျဖစ္နဲ႔ မင္းသမီးကုိ ဆြဲမယ့္သူေတြက က်ပ္ ၅၀၊ ၇၅ က်ပ္ ထည့္၀င္ၾကရပါတယ္။ က်န္တဲ့ ျပဇာတ္ထဲပါ၀င္ခ်င္သူေတြက မွ်ထည့္ၾကေပါ့။

ေန႔လယ္ပုိင္း အသီးသီး အလုပ္လုပ္ၾက၊ ညဆုိရင္ သီခ်င္းေရးၾက၊ ဇာတ္ညြန္းေရးၾက၊ ျပဇာတ္တုိက္ၾကနဲ႔ အလုပ္ကုိ႐ႈပ္လုိ႔။ နီးလာတာနဲ႔အမွ် ျပဇာတ္ကုိ လူသိမွာစုိးလုိ႔ ပုန္းလွ်ဳိးကြယ္လွ်ဳိး ျပဇာတ္တုိက္ၾကရတယ္။ ႐ုိးသြားမွာ စုိးၾကလုိ႔ပါ။ ေက်ာင္းနားမွာ ကုိးတုိးေမာင္တုိ႔၊ ပန္းတင္ရြာက ႏွဲစိန္ေမာင္တုိ႔ဆုိ အဲဒီအခ်ိန္ကစလုိ႔ ဆုိင္းသံ ႏွဲသံေပးေနၾကၿပီ။ ထုိေခတ္က ေပ်ာ္စရာ ေဖ်ာ္ေျဖေရးအင္တာတိန္းမင့္မရွိေတာ့ ကုိယ့္အရပ္နဲ႔ ကုိယ့္ဇာတ္ဆုိေပမဲ့ ရြာလုံးကြၽတ္၊ နယ္လုံးကြၽတ္ ၾကည့္႐ႈအားေပးၾကပါတယ္။

သူ႔ေခတ္သူ႔အခါ ျမန္မာတုိ႔ရဲ႕ ႐ုိးရာဘ၀ ေက်းလက္အလွေတြရယ္ပါ။ လြမ္းေလာက္စရာေတြေပါ့။ အခုေတာ့ ရြာဘုံကထိန္၊ ရြာျပဇာတ္ေတြ ကမယ့္သူေတြ မရွိၾကေတာ့။

ေရၾကည္ရာျမက္နုရာသုိ႔

အခုလုိ ဂလုိဘယ္လုိက္ေဇးရွင္းေခတ္မွာ ကုိယ့္ရြာကိုယ့္ေဒသကုိ ေရၾကည္ေအာင္ ျမက္ႏုေအာင္ မစြမ္းႏိုင္ၾကေတာ့။ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာကုိ ၀မ္းေရးအတြက္ သြားေရာက္ လုပ္ကုိင္ေနၾကရၿပီမုိ႔ ရြာတုိင္းရြာတုိင္း လူငယ္ေတြမရွိၾကေတာ့။

ဒီ့အရင္ႏွစ္မ်ားက ထား၀ယ္ဘက္ တရားေဟာၾကြရပါတယ္။ ရြာေတြမွာ လူႀကီးေတြနဲ႔ ကေလးငယ္ေတြပဲ ေတြ႕ရလုိ႔ ေမးၾကည့္လိုက္ေတာ့..

“တစ္ဖက္ႏုိင္ငံ အလုပ္သြားလုပ္ၾကရတယ္ဘုရား။ မီးဖြားရန္၊ သားရွင္ျပဳရန္၊ သီတင္းကြၽတ္အခါရက္၊ ရြာကထိန္၊ ရြာဘုရားပြဲ၊ သႀကၤန္တုိ႔လုိက်မွ ျပန္လာၾကတယ္ဘုရား” တဲ့။

အဲဒီတုန္းက က်ဳပ္မွာ ထူးဆန္းအ့ံၾသရပါတယ္။ က်ဳပ္က စာသင္တုိက္မွာ စာသာခ်ေနသူဆုိေတာ့ အရာခပ္သိမ္း ဥာဏ္မမီႏိုင္ခဲ့ဘူးေလ။ တစ္မ်ဳိးႀကီးပါလားေပါ့။

ေဟာ အခုလုိ ႏွစ္ ၂၀၊ ၂၅ ႏွစ္ၾကာလာေတာ့မွ က်ဳပ္ရြာေတြအပါအ၀င္ တစ္ႏိုင္ငံလုံးက လူငယ္အမ်ဳိးသား အမ်ဳိးသမီးေတြပါ ဇာတိရပ္ရြာေတြမွာ ရွိမေနၾကေတာ့တာ သိသိသာသာႀကီး ျဖစ္လာပါတယ္။ ဇာတိရြာျပန္ရင္ ေန႔ခင္းေန႔လယ္ဆုိ တစ္ရြာလုံးကုိ တိတ္ဆိတ္လုိ႔။ ညေနက်ျပန္ေတာ့လည္း ျခင္းခတ္ၾကမည့္၊ ေဘာ္လီေဘာပုတ္ၾကမည့္၊ ေရခပ္ၾကမည့္သူ မရွိနဲ႔။ လူႀကီးေတြနဲ႔ ကေလးအရြယ္ေက်ာင္းသားေတြသာ ရြာေတြမွာ အမ်ားအားျဖင့္ ရွိေနၾကတာကလား။ ရြာဓေလ့အေျခေတြ ယြင္းခဲ့ပါၿပီ။

ဟုိေန႔က ဒီဘိတ္အစီအစဥ္တစ္ခုမွာ အေနာက္တံခါးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေဒသေနသူေတြ အလုပ္အကုိင္ အခြင့္အလမ္းေပါမ်ားဖုိ႔ဆုိတဲ့ ေျပာသံၾကားလုိက္ရတယ္။

က်ဳပ္တုိ႔ရြာေတြမွာလည္း အခုတုိင္ လယ္နဲ႔ကုိင္း (ေျမႏုကြၽန္း) ပဲ လုပ္ကုိင္စားေသာက္ေနၾကရတာ။ ျမန္မာရွင္ဘုရင္မ်ားလက္ထက္ကစလုိ႔ ၀င္ေငြတုိးရန္ ဘာမွ်ထူးမလာ။ လယ္ကရတဲ့ စပါး၊ ကုိင္းကရတဲ့ ေျမပဲေရာင္းခ်။ ဒါပဲေပါ့။ အလုပ္အကုိင္ လုပ္ကြက္ကသာ မတုိးတာ။ သုံးစရာ ကုန္စရာေတြက တုိးတုိးလာတယ္။

ဟုိတစ္ေန႔က အေမဖုန္းဆက္လာတယ္။ ဦးဇင္းေရ ရြာမွာမီးရၿပီတဲ့။

အေမတုိ႔ မီတာခေတြ ကုန္ၾကဦးမွာေပါ့ ေျပာေတာ့ ဘယ္တတ္ႏုိင္မလဲတဲ့။ က်ဳပ္အေမ အသက္ ၈၆ ႏွစ္ေရာက္ပါမွ ဟန္းဖုန္းနဲ႔။ အခုဆုိ လွ်ပ္စစ္မီးနဲ႔ ေခတ္ေတာ့မီလာပါရဲ႕၊ ကုန္က်စရိတ္က တက္လာတယ္။ မီးကလည္း စုေဆာင္းၿပီး ကုိယ္ထူကုိယ္ထရယ္ပါ။ က်ဳပ္ေတာင္ ထရန္စေဖာ္မာအတြက္ သိန္း ၂၀ ကုသုိလ္ပါ၀င္ရေသး။ သုိ႔ေသာ္ အျခား၀င္ေငြရလမ္းက လယ္နဲ႔ကုိင္းကလြဲလုိ႔ ဘယ္ရွိမွာတုံး။ ဟုိတုန္းကအတုိင္း ဒါဒါပဲဆုိေတာ့ ေခတ္လူငယ္ေတြ ရြာကေနထြက္ခြာၾကတာကုိ အျပစ္ရယ္လုိ႔ မဆုိသာ။

“ေပါက္ပင္ဘာေၾကာင့္ ကိုင္းရတယ္၊ ဗ်ဳိင္းနားလုိ႔ ကိုင္းရတယ္။ ဗ်ဳိင္းဘာေၾကာင့္ နားရတယ္၊ ငါးေပၚလုိ႔ နားရတယ္။ ငါး ဘာေၾကာင့္ ေပၚရတယ္၊ ကြၽဲလူးလုိ႔ ေပၚရတယ္။ ကြၽဲ ဘာေၾကာင့္ လူးရတယ္၊ ျဖဳတ္ကိုက္လုိ႔ လူးရတယ္။ ျဖဳတ္ဘာေၾကာင့္ ကုိက္ရတယ္၊ မုိးရြာလုိ႔ ကုိက္ရတယ္။ မုိးဘာေၾကာင့္ ႐ြာရတယ္၊ ဖားေအာ္လုိ႔ ရြာရတယ္။ ဖားဘာေၾကာင့္ ေအာ္ရတယ္၊ ေျမြကိုက္လုိ႔ ေအာ္ရတယ္။ ေျမြ ဘာေၾကာင့္ ကိုက္ရတယ္၊ ငါ့၀မ္းပူဆာ မေနသာလုိ႔ ကိုက္ရတယ္” ဆုိတဲ့ ကေလးဘ၀က ရခဲ့တဲ့ကဗ်ာကေျပာသလုိ အရာခပ္သိမ္းဟာ အေၾကာင္းမဲ့ျဖစ္ၾကတာမဟုတ္။ အေၾကာင္းမ်ားစြာေပါင္းဆုံလုိ႔ ျဖစ္ေနၾကရတာ။ အေျဖထုတ္လုိ႔ ကုစားၾကရပါမည္။